A flow élmény, egy olyan optimális tudatállapot, ahol egy teljesen megváltozott belső világunkban, a legjobban érezzük magunkat. Ezt az élményt egy magyar pszichológus, Csíkszentmihályi Mihály fogalmazta meg, könyvében 1990-ben, melynek címe Flow – Az áramlat. A flow, a könyv megjelenéséig, egy angol szó volt csak, ami áramlást, lebegést jelentett, de 1990 óta, már egy pszichológiai fogalmat jelölő, tudományos kategória és szakkifejezés. Ha van szerencsénk átélni a flow élményt, akkor ebben a mentális állapotban, megszűnik az egó és repül az idő. Az egész lényünk részt vesz abban, hogy kiteljesedjünk amivel önfeledten foglalkozunk. Ez a boldog tudatállapot, nemcsak csökkenti a stresszt, hanem sokkal hatékonyabbak is leszünk a munkánkban, mert növeli a termelékenységet is.

A flow állapotot ezek a tényezők is kísérhetik

  • az öntudatunkat elveszítjük
  • a teljes nyugalom élményét megtapasztaljuk
  • a fizikai igényeket figyelmen kívül hagyjuk
  • nagy fokú koncentráció és fókuszálás az adott feladatra
  • világos célokat fogalmazunk meg, amit szeretnénk elérni
  • az idő múlását nem érzékeljük
  • teljesítményünk azonnali visszacsatolást nyer
  • teljes mértékben hiszünk a képességeinkben

A Harward egyetem egyik kutatása során, megállapították, hogy egy megvalósult flow állapot, képes még utána is hatását kifejteni. Ez a pozitív lelkiállapot még napokkal később is termelékenyebbé, kreatívabbá és boldogabbá teszi az embert.

Kapcsolódó írásunk: Hogyan űzi el a rajzolás a stresszt?

Életünk, ha a mélységekig leásunk, azt követeli tőlünk, hogy merjünk kilépni a komfort zónánkból, így saját ötleteinket, innovatív módon hozzuk létre. Ez a flow állapot elpusztítja a tudatunkból, a hétköznapi élet problémáit és közelebb juttat minket egy értelmesebb létezéshez a földi életünk során.

A flow élmény és hogyan érhetjük el 9 lépésben

1.Válasszunk egy szeretett tevékenységet magunknak

A legtökéletesebb az lenne, ha mindenki olyan dolgot végezhetne a munkája során amit szeret. Ez kevés embernek sikerül, de egy megfelelő hobbi választásakor kiteljesedhetünk. Olyan tevékenységet válasszunk, amit tényleg szenvedéllyel tudunk végezni.
Például: rajzolás, festészet, varrás, ékszerkészítés, írás, zenélés.

2. Ez a tevékenység fontos legyen számunkra

Kapcsolódjon valamilyen szinten a későbbi munkánkhoz, karrierünkhöz. Hiszen ha a munkánkban ki tudunk teljesedni a flow által, akkor megérkeztünk, hazataláltunk. Azt mondják, ha  a munkád a hobbid akkor soha többet nem kell dolgoznod. És ez a mondat tényleg megmagyarázza a flow élmény teljes értelmét és felbecsülhetetlen értékét.

3. Legyen kihívásokkal teli, de ne elérhetetlen

Ha egy feladat túl könnyű, minden megerőltetés nélkül elérhetjük. Tehát legyen akkora kihívás, hogy teljes koncentrációnkra legyen szükségünk az eléréséhez. Viszont ne legyen nagyon nehéz, mert akkor végig a megoldáson agyalunk és el fogunk csüggedni, ami sikertelenséghez vezet.

4. Találjuk meg az ideális flow időnket

Egy nyugodt időszakot kell keresnünk, amikor teljes mértékben rá tudunk hangolódni. Lehetnek ezek a reggeli órák, amikor még csöndes a város és teljes nyugalom van. Az ebéd utáni idő nem ideális, mert sokan fáradtak utána és az nem kedvez a flownak. Az esti órák is ideálisak lehetnek, sőt valaki az éjszaka csendjében tudja átadni magát ennek az élménynek. Találjuk meg a legideálisabb időt számunkra, amikor sok energiánk van és felhőtlenül koncentrálhatunk.

5. Kapcsoljunk ki minden zavaró tényezőt

Ha megtaláltuk az ideális időt, akkor mindent meg kell tennünk, hogy ezt zavartalanul tudjuk végezni. Ebből az élményből könnyen kizökkenthet egy telefon csipogás, egy e-mail érkezése és akkor oda  az egész tudatállapot varázsa. Ha a zene segít az alkotásban, akkor azt engedjük bátran szabadjára. Legyen rend is körülöttünk az íróasztalon, a helyiségben, ahol tevékenykedünk, mert ez mind a flow élmény sikerét segíti elő.

6. Fókuszáljunk az adott feladatra

Ezzel az elején adódhatnak nehézségek. Hiszen a figyelem néha elkalandozik, de később egy kis gyakorlással, sokkal jobb lesz. Ha megkezdjük a feladatot, próbáljunk a választott tevékenységünkre fókuszálni, kapcsoljuk ki az agyunkat és éljük meg a pillanatot. Ha koncentrálni tudunk az adott tevékenységre, minden zavaró körülmény nélkül, akkor hamarosan át fogjuk élni a flow hatást.

7. Élvezzük amit csinálunk

Ha el tudunk veszni a flow-ban akkor egy csodálatos dolgot tapasztalunk meg. Nagyon jól fogjuk érezni magunkat attól, hogy valami hasznos dolgot végzünk, amiben sikerünk van és kiteljesedhetünk benne. Értékeljük ezt az érzést, ami még napokkal utána is feltölt majd bennünket.

8. Ne adjuk fel

A flow élmény nem jelenti azt, hogy nem fogunk kudarcokba ütközni. A rendszeres alkotás hordozza magában ezt a lehetőséget is. Minden alkalommal amikor nem sikerült valami, azzal pont tapasztalatot szereztünk és tanulunk belőle. Amikor pedig sikerül, akkor is tanulunk, hiszen rájövünk mit csináltunk most jól. Ne hagyjuk abba a gyakorlást, a kezdeti kudarcok szükségesek ahhoz, hogy később elérjük a flow állapotot és minden próbálkozásunk után csak jobb lesz.

9. Éljünk a flow jutalmával

A flow élmény pozitív hatásain kívül, a munkánkban is sikeresebbek leszünk, sőt a magánéletünkben is boldogabb időszak vár ránk. Ez mind a flow élmény hozadéka, amit ajándékban kapunk mellé. Kitartóbbak leszünk a hétköznapokban, a problémákat könnyebben legyőzzük, ezért szánjunk erre időt rendszeresen.

Láthatjuk, hogy ezt a misztikus állapotot mindenféle mantra és meditáció nélkül elérhetjük. Hiszen a flow élmény nem más, mint egy általunk előidézett másállapot, ami békét, nyugalmat és boldogságot okoz.
Őrült világban élünk, ezért teremtsük meg magunknak, a kedvenc tevékenységünkkel, a nyugalom szigetét!

Forrás